Tjene penger på blogging
Det er flere måter å tjene penger på en blogg eller en nettside, og her tenkte jeg å gå gjennom de mest vanlige måtene. De fleste av disse kan man starte med uten noen krav til verken trafikk eller andre ting, mens andre igjen er vanskeligere å få til om man akkurat har startet
Merk: Dette er et innlegg flyttet over fra en tidligere blogg, og referanser til «denne bloggen» er derfor i dag upresise.
Affiliate-program
Det å bli en affiliate, betyr normalt at du får en viss prosentdel av et salg hvis du sender en kunde til butikken du reklamerer for. Noen velger også å betale en fast sum. Det varierer mye hvor mye man kan tjene, fra 1% og opp til 10-20% for andre butikker. For andre kan det være en fast sum.
Noe av det som betaler best er kredittkort og forbrukslån, og det er derfor du ser mye reklame for dette både i søkeresultater og betalte annonser. Det å henvise en kunde til en forbruksbank, som så tar opp lån, kan gi over 1000 kroner i inntekt. Hvis du starter med slik, er det veldig viktig å være klar over retningslinjene for slik markedsføring.
Jeg mener at affliate-program som gir en viss prosent av salget er den beste måten å tjene penger på, fordi det gir et forutsigbart resultat for både affiliate og annonsør. Annonsøren vet at for å måtte betale for reklamen, så vil den ha fått et salg.
Lead-generering
Det å generere leads er forholdsvis likt et affiliate-program, men handler normalt ikke så mye om å selge produkter. En lead handler om å gi annonsøren en relasjon til kunden, enten gjennom at kunden får en gratis produktprøve, begynner å abonnere på et nyhetsbrev eller legger igjen telefonnummeret.
Her er det normalt en viss sum per lead man får, fra noen kroner for en epost, til over 1000 kroner for en referanse til en potensiell kredittkort-kunde. Eksemplet over med kredittkort og forbrukslån kan være eksempler på lead-generering i et affiliateprogram, hvis man får betalt for søknaden.
Pay-per-click
Den mest kjente måten for å tjene penger på nettet er PPC, eller betal-per-klikk. Hvis du ser google-annonser (adwords+adsense) når du søker på nettet, så er dette normalt PPC. Da må annonsøren betale hver gang en besøkende klikker på lenken. Det kan sammenlignes med lead-generering, bare at leaden er generert så fort brukeren har trykket på lenken.
Den store fordelen med Google Adsense, som er den største pay-per-click-tilbyderen som finnes, er at det finnes annonser for omtrent hva det skal være. Det er også enkelt å komme i gang med, og du trenger ikke å oppdatere lenker eller vedlikeholde annonsene.
En bakdel er nok at om du bruker PPC, så vil du normalt få dårligere betalt enn om du finner et affiliate-program eller kontakter annonsøren direkte for en avtale. Google tar en forholdsvis stor del av det som annonsøren betaler.
Pay-per-view
En annen måte å tjene penger på er gjennom å få betalt for hver visning. Dette omtales ofte som CPM, som står for pris per tusende visning. Årsaken er at man normalt opererer med tusen visninger om gangen, og får betalt for det.
Google Adsense har også CPM-visninger, som konkurrerer med PPC. Ellers må man normalt være en forholdsvis stor aktør for å få noen CPM-avtaler. Har har noen ganger sett CPM-kampanjer i den norske affiliate-aktørene, men det er gjerne tidsbegrenset og kostnadsbegrenset.
Det jeg derimot synes er nyttig, er å bruke CPM som en basisenhet for inntekt uavhengig av annonse-type. Ved å regne på antallet sidevisninger, kan du beregne din CPM-verdi for både affiliate-lenker, PPC-annonser og leads. Det er nyttig for å sammenligne forskjellige annonsører eller annonsetyper. Ser du at Adsense-annonsen gir det 50 kroner per tusen visning (CPM på 50 kroner), og en annen lead-annonse gir deg CPM på 100 kroner, så vet du at lead-annonsen er den du bør bruke. Dette kan du A/B-splitt-teste, som jeg skal snakke om en annen gang.
Betalte annonseplasser
CPM er også veldig nyttig om du skal selge annonseplasser f.eks. på månedsbasis. Trolig må du ha en del trafikk for at dette skal være interessant for annonsører, og du kan enten sette opp en oversikt med priser på siden din, eller aktivt oppsøke potensielle annonsører. Det siste er ofte det som gir best resultat.
For at det skal være verdt det å selge annonseplass på siden din, må du tjene mer på å selge den annonseplassen enn du kunne tjent på f.eks. en affiliate-annonse. Regner du deg frem til at du har en CPM på 100 kroner på enn annonseplass øverst på alle sidene dine, kan du si at du krever en CPM på minst 150 kroner for å selge til noen andre.
Har du f.eks. 10000 sidevisninger per måned, kan du da selge annonseplass på månedsbasis for 1500 kroner, og være ganske sikker på at du vil tjene 500 kroner mer på annonseplassen ved å selge den.
Sponsede innlegg
Det er mulig å få betalt for å legge ut sponsede innlegg som andre har skrevet å din blogg. Dette kan sammenlignes med en betalt annonseplass, bortsett fra at det ofte ikke er tidsbegrenset.
Det er hovedsaklig to grunner til at folk vil betale for sponsede innlegg, enten ønsker de lenker fra bloggen din, eller så ønsker de besøk fra bloggen din. Om man ikke er så stor, vil det normalt være lenker folk er ute etter. Da blir prisen normalt ikke så avhengig av hvor mye trafikk du har, men mer om hvor godt siden din rangerer google. Alder, kvalitet på innhold og hvor mange andre lenker ut du har er ting som har påvirkning på pris da.
Det er to ting jeg mener er viktig om du bruker sponsede innlegg. Det første er at det sponsa innlegget må være relevant og aktuelt for dine lesere. Om det handler om noe irrelevant blir det bare støy, og søkemotorene vil heller ikke like dette. Det andre er at om du har fått betalt for et innlegg, så må du merke dette godt. Det skal komme frem, både for google (gjennom merking av lenker) og dine lesere at dette er et reklameinnlegg.